søndag 22. juli 2012

Sydd lue/ hjelm og tøfler til baby, av gammelt godt mønster.

 Lykken er å være farmor, og veldig kjekt er det også å få lov å sy små plagg igjen. Denne lue-hjelmen, og tøflene er maken til de jeg sydde til pappaen for snart 30 år siden.
 Det var morro å finne fram de gamle mønstrene igjen, og sette igang. Jeg er glad de ikke ble kastet. Lua består av tre stykker. Disse delene ble også klipt i watt og bomullsfor. Delene ble sydd hver for seg og vrengt.
 Tøflene består av to deler. De ble klipt i samme stoffet som hjelmen,- og også klipt i et stoff med watt og bomullsfor. Foret ble festet med først med sikk-søm og etterpå med skråband.
Her har alle delene blitt foret og fått skråband på seg. Nå skal sålene syes på for hånd.
 Idag finnes det veldig mange lekre stoffer og knapper,- så det er nesten vanskelig å velge.Jeg valgte å feste lua med et bånd med knapphull som kan justeres etter barnets størrelse.
Etter å ha sydd skråband rundt alle delene på tøflene, sydde jeg solen fast for hånd på vranga. Et knapphull ble sydd på reima over vristen. Koselige og varme til et lite gull.

3 kommentarer:

  1. Så fint! Og så morsomt å benytte et gammelt mønster. Tenker dette blir satt pris på.

    Fortsatt god sommer! Nå må det vel snart bli sol og varme!

    SvarSlett
  2. Mimre, mimre. Så artig at du kom på å bruke desse mønstra! Kjempesøte! Perfekt til ei søt, lite jente;) Eg har tatt vare på eit par utslitte tøfler av dette slaget;)

    SvarSlett
  3. Helledusset for et søtt sett:)
    Skoene var så fine!
    Ønsker deg en fin lørdag videre :)

    SvarSlett