søndag 22. april 2012

Vårkjole

Dette er en kjole av "veien blir til mens du går"- metoden. Utgangspunktet var at jeg falt for fargene blek orange og lilla i garnbutikken. Hjemme hadde jeg en muldvarpfarge i samme garnsort, Lerke, denne passet godt inn.
Jeg startet med vrangbord med flettemønster og strikket videre utsnitt av fanamønster. Da ermene var satt på ønsket jeg rundfelling og videreutviklet en blomsterbord jeg fant i en gammel strikkebok. siden jeg ønsket en noe utringet hals, måtte jeg strikke fram og tilbake og felle og sette av masker videre. Jeg samlet alle maskene tilslutt og strikket en liten vrangbord.
Da den øvre delen var ferdig, plukket jeg opp masker fra vrangborden for å strikke skjørtedelen nedover. Jeg var noe usikker på hvordan skjørtedelen skulle bli, så siden jeg strikker i matpausene mine på jobb, tok jeg opp saken og ble rådd til å strikke skjørtet ensfarget og avslutte med blomsterborden. Rådene jeg fikk av gode kollegaer var godt tror jeg. Jeg økte noen masker på andre omgang.
Lerke er et godt garn å strikke av, og pinne nr 3,5 er jo supert, da går det jo fort også.
Kjolen ble fin, jeg ble veldig fornøyd, og har brukt den masse allerede.
Med lilla strømper blir den kanskje litt heftig, men uansett,- den er den eneste i sitt slag.

14 kommentarer:

  1. Absolutt bra med lilla strømper! Superfin kjole! Er imponert over hvor godt du fikk den til å passe. Skjønner godt denne har vært mye i bruk allerede.

    Ha en strålende søndag!

    SvarSlett
  2. Den ble knallfin, Bente! Og du kler jo alt;) Artig å ha ting som andre ikke har;)

    SvarSlett
  3. Superfin!! Du e utrolig flink og veldig heldig som har slike kreative evner:)) Ha en fin dag, Bente:))

    SvarSlett
  4. Du er så flink til å eksperimentere med farger Bente! Kjolen ble kjempefin:) Kjekt med noe som ingen andre har:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, det er litt kjekt med noe det bare er ett av ja.

      Slett
  5. Kjempe flott kjole :) Kan forstå at du har brukt den masse :) Og flotte farger du har brukt!

    SvarSlett
  6. Kjempefin kjole og nydelige farger sammen!
    Gratulerer med et flott plagg! :-)

    SvarSlett
  7. den kjolen var nydelig! :) Å en kjempe fin blogg !

    Hilsen Hege Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at du synes det da!! Fin blogg du også, har lagt den på lista mi!

      Slett
  8. Hvilken nydelig kjole! Jeg falt pladask for blomstene dine. Vil du dele mønsteret på dem? :)

    SvarSlett